Кошик
83 відгуків
+380 (99) 286-85-77
+380 (97) 291-05-90
+380 (93) 334-01-11
+380 (63) 660-46-70
ул. Молоткова, 85, Черкаси, Україна
ТОВ "ЕКОПРОМТРАНС"
Залишити відгук

Європейське прагнення пакувальників

Європейське прагнення пакувальників

УПАКОВКА

З КАРТОНУ

(європейський ринок)

Яцек Банасяк,

Головний науково-дослідний центр упаковки, р. Варшава (Польща)

 

Зовнішні фактори.

У зв'язку з тим, що більша частина упаковки з картону в Європі продається виробникам споживчих товарів щоденного споживання, зростання використання картонних коробок протягом ряду років був традиційно пов'язаний із зростанням індивідуального споживання. У 80-х роках і на початку 90-х разом з бурхливим зростанням кількості фасованих товарів на ринку, пов'язаним з швидко зростаючою кількістю домашніх господарств, що складаються з одного або двох чоловік, потреба в картонних коробках зростала швидше, ніж індивідуальне споживання продукції в цей період часу. У наступні роки разом з поступовим досягненням рівня насичення на ринку продовольчих товарів, посиленням законодавчих приписів, що стосуються регулювання переробки відходів упаковки та охорони навколишнього середовища, після того, як наголос почали робити на збільшення використання упаковки багаторазового застосування, частка картонної упаковки на ринку зменшилася. Якщо порівнювати тенденції використання картонних коробок та індивідуального споживання продукції, то можна помітити, що 1993 р. був поворотним пунктом, починаючи з якого використання картонних коробок почало зростати повільніше, ніж індивідуальне споживання. Одночасно слід зазначити, що положення картонних коробок на ринку почала характеризуватися високою нестабільністю і стало більшою мірою чутливий до впливу зовнішніх факторів.

Попит і споживання.

У 1998 р. споживання картонних коробок в країнах Західної Європи досягло 3,27 млн т, що на 1,7% більше, ніж у 1997 році. Зміна попиту на картонні коробки в 1998 р., представлено на рис. 1. Провідним споживачем картонних коробок в Європі є Великобританія, займає 23% на ринку країн Західної Європи. Великобританія також має найбільші темпи зростання використання цього типу упаковки.

У 1998 р. використання в якості упаковки картонних і гофрокартонних коробок, які припадають на одного жителя Великобританії, становила 13,3 кг. Дещо менше, але також високу використання цієї упаковки характерно для таких країн, як Австрія, Швейцарія і Франція. У кожній з цих країн на 1 жителя припадало понад 10 кг картонних коробок. З іншого боку, в Іспанії, Скандинавських країнах, Німеччині та Туреччині на одного жителя припадає менше 7 кг картонних коробок. У Нідерландах, Німеччині, Туреччині, Франції та Скандинавських країнах у 1998 р. відбувся спад використання картонних коробок — в середньому приблизно на 5%. З іншого боку, Великобританія, Іспанія, Швейцарія та Австрія зазначили в 1998 р. приблизно 5%-ве зростання використання цього виду упаковки. Слід зазначити, що незважаючи на наростаючу хвилю імпорту в Великобританію, і далі найбільшу частку імпорту цього виду упаковок має Бельгія, і в 1998 р. його розмір становив 55,5% використаних картонних коробок всередині країни. До інших країн, в яких частка імпорту використаних картонних коробок перевищувала 20%, відносяться Туреччина, Нідерланди, Австрія та Скандинавські країни. На іншому полюсі (країни з найменшою часткою імпорту, що становить менше 10%) перебувають Іспанія та Італія. Попит на складні коробки в окремих європейських країнах представлений на рис. 2. Передбачається, що протягом найближчих п'яти років, крім Великобританії, також Іспанія і Франція будуть мати найбільші темпи зростання використання картонних коробок. У Франції це обумовлено сильним розвитком фармацевтичної та косметичної промисловості, а також хорошою кон'юнктурою в харчовій промисловості, що випускає товари для тварин. Очікується, що у 2002 р. використання картонних коробок у Франції буде становити 20% сумарного європейського споживання.

Зміни на європейському ринку призвели до того, що Німеччина, будучи в 1992 р. найбільшим європейським споживачем картонних коробок, втратила позицію лідера і в 1997 р. посідала друге місце в Європі, а у 2002 р. в цьому рейтингу опуститься на третє місце і буде перебувати після Великобританії і Франції. Тим не менш, Німеччина залишилася найбільшим споживачем картонних коробок, головним чином, завдяки попиту з боку тютюнової та фармацевтичної промисловості.

Розглядаючи цю проблему з боку попиту на складні коробки можна встановити, що він зростав протягом останніх п'яти років у середньому на 1,4% на рік, що дозволило в 1997 р. досягти споживання понад 2,5 млн т картонних коробок, що відповідало 90% попиту в країнах Західної Європи, — враховуючи всі типи складних коробок, упаковку для порційних продуктів, упаковку типу "мультипак", "дисплей" і інші види спеціальної упаковки. Хоча ринок зростав у середньому на 1,4% на рік (по масі), кількісний ріст був значно більшим і становив у середньому 2,8% в рік. Ці відмінності в темпах зростання відображають в деякій мірі тенденцію останніх років до ширшого використання матеріалів з більш низькою вагою квадратного метра. Певною мірою це пов'язано з впровадженням у виробництво технічних рішень, що дозволяють отримувати картон з більш низькою вагою квадратного метра, але з тими ж міцнісними параметрами. Заслуговує уваги той факт, що процес зменшення ваги квадратного метра марок картону, що використовується для виготовлення коробок, є значною мірою похідною від впливу проблем, пов'язаних з охороною навколишнього середовища, і упору на зниження виробничих витрат і витрат, пов'язаних з дистрибуцією упаковки. У багатьох країнах плата, пов'язана з повторною переробкою, прямо залежить від маси перероблюваної і це головне з-за чого виявляється тиск, спрямований на зменшення маси упаковки за рахунок зниження ваги квадратного метра використовуваного картону. Крім того, в останні роки в Європі вплив фірм, пов'язаних з роздрібним продажем, змусило виробників картонної упаковки піти на деяке зменшення прибутку, що обумовлено безперервним тиском з боку цих фірм, спрямованих на зменшення ціни упаковки, що прямо веде до необхідності зменшення маси упаковки для того, щоб зберегти рівень прийнятною прибутку. Протягом найближчих п'яти років очікується, що ринок складних коробок і далі буде мати тенденцію до зростання, але темпи цього зростання вже не будуть настільки високими, а будуть знаходитися в межах приблизно 0,8% у рік.

Виробники картонних коробок в країнах Західної Європи продали в 1998 р. 3,28 млн т складних коробок, що становило зростання на 1% по відношенню до 1997 року. Зміни обсягів виробництва картонної упаковки в 1998 р. в окремих європейських країнах показано на рис. 3.

Великобританія втримала свою позицію європейського лідера у виробництві коробок. Чотири провідних країни у виробництві коробок — Великобританія, Франція, Італія і Німеччина — випустили разом 69% всього виробництва картонних коробок в Європі в 1998 р. цей рівень залишився приблизно таким же, як і в 1997 році.

Досягнення в промисловості. Необхідно відзначити, що незважаючи на те, що сумарний оборот європейських виробників коробок зріс у 1998 р. на 1,1% і досяг 6,65 млрд євро, витрати на їх виробництво зростають швидкими темпами. Незважаючи на те, що вартість продажу у перерахунку на тонну випущених коробок залишається приблизно на постійному рівні і становить приблизно 2000 євро, слід відзначити зростання цін на картон майже у всій Європі. Це зростання цін складав у 1998 р. від 4 до 8% залежно від країни-виробника. На показники виробників упаковки з картону також зробив свій вплив значний останнім часом зростання цін на целюлозу. Передбачуване зростання цін у межах від 12 до 15% був досягнутий восени 1999 р. для біленого макулатурного картону і очікується, що зростання досягне також виробництво інших видів картону. У випадку, коли витрати на сировинні матеріали становлять, залежно від сегмента ринку, від 40 до 60% вартості повного обороту, зростання цін на готову упаковку з картону представляється неминучим. Це зростання оцінюється на рівні приблизно від 5 до 10%.

Ринки споживання картонної упаковки.

Найбільший попит на складні коробки поки спостерігається в секторі продовольчих товарів. Вважається, що приблизно 54% (по масі) споживання складних коробок припадає на ринок харчових продуктів (рис. 4). Спираючись на наявні відомості, які становлять приблизно 75% ринку картонних коробок в Європі, можна відзначити значне зростання сумарного попиту на коробки в секторі непродовольчих товарів, приблизно на 4,9%, в той час як в секторі продовольчих товарів відзначався спад попиту приблизно на 2,9%. Значний спад споживання мав сектор хлібобулочних виробів і сектор свіжих і морожених продовольчих товарів. Заслуговує уваги той факт, що сектор засобів особистої гігієни і сектор фармацевтичних виробів стануть саме тими секторами ринку, які будуть мати все зростаючий попит на цей вид упаковки.

Необхідно відзначити той факт, що фармацевтична промисловість в даний момент заслуговує дуже глибокого аналізу. У минулому, що вже стало традиційним, цей сектор ринку характеризувався великою диференціацією упаковки, що пов'язано з високою спеціалізацією сектора, невеликими розмірами упаковки, замовленнями невеликих в кількісному відношенні партій, високими вимогами до їх якості і тим, що часто доводилося вирішувати технічні проблеми по мірі надходження спеціальних замовлень, в яких вказувалися спеціальні вимоги до упаковки.

У фармацевтичній промисловості в останні роки відбуваються зміни, спрямовані на консолідацію та об'єднання у великі конгломерати, що відбувається шляхом злиття і приєднання фірм. Це неминуче тягне за собою раціоналізацію технологій і виробничих ліній, що, в свою чергу, зумовлює необхідність змін у постачальників упаковки. Для фармацевтичних підприємств сумарні витрати на упаковку здаються значними, що неминуче призводить до особливо ефективним рішенням в цій області. Перетворення ринку упаковки в глобальний ринок почала представляти собою основний інструмент, використовуваний для проведення раціоналізації у сфері забезпечення великих фармацевтичних фірм і концернів необхідної упаковкою.

Цей факт змусив виробників упаковки для фармацевтичної промисловості встановлювати не на рівні підприємств, а на більш високих ієрархічних рівнях, причому метою встановлення таких зв'язків є забезпечення необхідного рівня обслуговування фармацевтичного сектору і зменшення витрат за рахунок виключення фірм-посередників. Консолідація на європейському ринку йде двома основними шляхами. Один з них полягає в придбанні малих підприємств або підприємств зі слабким фінансовим становищем з боку фірм, що мають стабільне положення на ринку або з боку великих концернів, які проявляють особливу активність на ринку. Другий шлях полягає в укладанні союзів або особливого виду угод про співпрацю з конкуруючими до цього часу на ринку підприємствами, що мають однаковий потенціал.

Необхідно відзначити той факт, що на багатьох ринках кінцевого споживання все більш значну роль відіграє упаковка, виконана з конкуруючих матеріалів. Найбільш виразно цей вплив можна виявити в таких секторах ринку: здобні хлібобулочні вироби, печиво, сублімовані продовольчі товари, різні види сушених харчові продуктів і миючі засоби. На ринку здобних хлібобулочних виробів, печива частка складних картонних коробок у 1997 р. становила 34%. Згідно з оцінками експертів дуже ймовірно, що настане спад у використанні цього виду упаковки до рівня 31% у 2002 році. Аналогічна вищенаведеного прикладу ситуація може мати місце в сегменті сушених харчових продуктів. Там частка складних коробок в 1997 р. становила 37% і в цьому секторі також передбачається спад до рівня 34% у 2002 році. Роздрібна торгівля споживчими товарами.

В останні роки можна відзначити посилення позицій фірм, які займаються роздрібною торгівлею, і зростання їх впливу на ринок. Це зростання дає про себе знати як у секторі непродовольчих товарів, так і в секторі продовольчих товарів, а в останньому, головним чином, в тому її сегменті, який охоплює торгівлю фасованими товарами.

На території всієї Європи, хоч і з різною інтенсивністю, залежно від її частині, в секторі роздрібної торгівлі безперервно проходить процес консолідації. Очікується, що темпи цієї консолідації в південній і південно-східній частинах континенту в найближчі роки настільки прискоряться, що ступінь консолідації сектора роздрібної торгівлі досягне однакового рівня на всьому європейському континенті. Причому це відбудеться протягом декількох найближчих років. Цей процес прогресуючої консолідації сектора роздрібної торгівлі протягом останніх десяти років сильно змінив співвідношення сил, що впливають на ринок, змістивши його центр ваги з постачальників продовольчих товарів на фірми, що займаються роздрібною торгівлею.

З використанням виникли в останні роки витончених систем маркетингового впливу, численні торгові мережі самостійно або у співпраці з власниками потужних, сильно впливають на споживача товарних знаків, все частіше диктують або, щонайменше, значно впливати на умови, що існують на ринку. Це є сприятливим середовищем для картонних коробок з їх потенційними логістичними можливостями. При цьому починає проявлятися вплив марки або ж власного торгового знака, власник якого є дуже великий роздрібний торговець або велика торговельна мережа. Цей знак, розміщений на коробочці (порційній упаковці), або на коробці (транспортній упаковці) набуває більшого маркетингове значення і знаходить все більш широке застосування. Це ставить фірми, що займаються роздрібною торгівлею, положення все більш і більш важливого торговельного партнера для виробників картонних коробок. Передбачається, що в найближчі роки таке положення буде упрочняться.

Існує ще одна проблема, про яку необхідно згадати. В недалекому минулому на ринку планувалося запровадження валюти євро в якості повсюдно використовується при комерційних платежі, у тому числі при оплаті готівкою. Цей процес запланований на 2002 рік. Навіть якби все це сталося в один етап, то витрати на її введення оцінювалися б на рівні 1,1% торгових оборотів. Ці витрати торговці, підсилюють з кожним роком вплив, з великою часткою ймовірності намагалися б якщо не повністю, то хоча б у значній частині перекласти на постачальників, що безперечно мало б вплив на фінансові результати виробників упаковки. Так як картонна упаковка являє собою значну частину в глобальному кількість упаковки, використаної в харчовій промисловості, розглянутий зростання витрат виключно більшою мірою проявить свій вплив саме в цій області.

Проблема охорони навколишнього середовища.

До найбільш передовим європейським країнам у питанні охорони навколишнього середовища можна віднести Німеччину, а потім Нідерланди та Бельгію. Інші країни, такі як Франція і Великобританія, є країнами, в яких зростає усвідомлення важливості проблем, пов'язаних з охороною навколишнього середовища. У цих країнах створені спеціальні законодавчі органи, що працюють над узгодженням законодавства цих країн з вимогами, що містяться в Європейській директиві по упаковці. У зв'язку із зазначеною діяльністю ці країни стали приділяти велику увагу проблемам, пов'язаним з вторинною переробкою і зменшенням відходів використаної упаковки. Необхідно відзначити той факт, що ці країни є великими споживачами упаковки з картону. Зміни, що відбуваються в секторі промисловості, що випускає картонні коробки та пов'язані з проблемами охорони навколишнього середовища, можна представити наступним чином:

  • зменшення рівня вторинного використання порційної упаковки, такий як пляшки, банки, туби;
  •  использование более легких материа­лов, приносящих как экологическую, так и экономическую пользу;
  •  создание новой упаковки, которая бы по прочностным и потребительским свойст­вам не уступала существующей, но имела бы меньшую массу, а значит требовала бы меньшего расхода сырья,

В связи с тем, что тор­говля все в боль­шей мере

становится глобальной, вышеперечис­ленные проблемы в течение короткого или длительного времени должны найти свое важное место в каждой европей­ской стране.

Структура промышленности. Европейская промышленность, выпус­кающая складные коробки, в последнее время ускоренно концентрируется. Это привело к ситуации, когда в руках 11 наиболее сильных многоотраслевых концернов по переработке картона сконцентрировалось приблизительно 46% производства складных коробок, в то время, когда пять лет тому назад си­туация складывалась так, что 12 наибо­лее крупных концернов производили 40% складных коробок. Несмотря на то, что изменения в организации произ­водства и процессы консолидации бу­дут продолжаться, европейский рынок производителей картонных коробок, рассматриваемый как единое целое, и далее следует считать раздробленным.

На одном его конце находится группа из нескольких международных концернов по переработке картона в больших мас­штабах, каждый из которых в состоянии переработать значительно больше 50 тыс. т в течение года. На другом же кон­це продолжает функционировать боль­шое число малых, независимых предприятий, удовлетворяю­щих потребности локальных рын­ков. Считается, что 1/3 суммарного производства картонных коробок в Европе все еще выпускается на заводах с годовой производительностью менее 5 тыс. тонн. З цього випливає, що на європейському ринку виробників існує гігантський потенціал для подальшої раціоналізації виробництва і консолідація виробничих потужностей напевно посилиться в найближчому майбутньому.

 

 

 

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner